Lepší je mlčet než planě kecat, nebo potom cítit zklamání z předešlého rozhovoru.

31.3.13

13. týden 2013

Tak jo, Svatý týden je za námi. Školáci a středoškoláci měli od čtvrtka volno. Vysokoškoláci museli na přednášky, semináře a cvičení. Z toho důvodu jsem nestihla missu chrismatis, ale o tom níže. Začnu hezky od pondělí. V pondělí jsem se konečně dočkala referátu, prezentace, říkejte tomu jak chcete, a mohla si ze seznamu odškrtnout další položku. Odpoledne jsem měla výuku až do večera. Ale jen dvě dvouhodinovky. V úterý jsem šla na cvičení/seminář, teď nevím co je to přesně, každopádně je to povinné, užité tvorby. Opět jsem mohla odškrtnout jeden referát, prezentaci. Pak jsem šla shánět baterku do teploměru a rámeček pro papeže Františka. Pak jsem dorazila na přednášku. Popsala jsem stránku ve wordu a šla na oběd. Ve středu jsem šla na galerijní animaci. Bylo to docela zajímajé. Kreslili jsme svůj autoportrét pomocí malého zrcátka. Pak jsme kreslili hlavu podle kubistů a nakonec to byla abstrakce. Ve čtvrtek jsem měla skoro všechno, jen matika odpadla a naštěstí mi zkrátili angličtinu a já po dlouhé době stihla vlak v jednu. Ráno byla v katedrále missa chrismatis. Bohužel jsem se jí nezúčastnila. Výuka. Taky by mohli mít volno i vysokoškoláci. Večer byla mše svatá na památku Poslední večeře Páně. Obřady byly krásné. V pátek na Velký pátek, byla odpoledne křížová cesta a večer Velkopáteční obřady. Nekonala se nikde na světě mše svatá, jak si někteří myslí. Tento den je tzv. aliturgický. Velkopáteční obřady jsem prožila zase trochu jinak. Jakožto ministrant jsem se těšila na tzv. prostraci (kněz a mohou i ministranti na začátku obřadů lehnout na zem tváří k zemi, takto leží kandidáti svěcení před svěcením, význam je naprosté odevzdání se Bohu). Pak byly dvě čtení, mezi nimi i žalm a následovaly Pašije podle Jana. Po krátké homílii (promluva kněze) byl přinesen kříž a za zpěvu vhodné písně byl tento kříž uctěn. Pak bylo svaté přijímání a krátká adorace u Božího hrobu (místo v kostele k tomu vhodně přizpůsobené). V sobotu byly v kostele celý den adorace u Božího hrobu. Večer bylo před kostelem žehnání ohně a s hořícím paškálem jsme v průvodu vstupovali do temného kostela. Od paškálu se postupně zapalovaly svíce věřících. Po Velikonočním chvalozpěvu (Exsultet) následovalo sedm starozákoních čtení, které nám připomněly dějiny spásy. Po každém čtení byl žalm a krátká modlitba kněze. Po posledním starozákoním čtení se rozsvítil kostel a slavnostně se zazpívalo Gloria (Sláva na výsostech Bohu) Mše svatá pokračovala normálně až....až do obnovy křestních slibů, kdy kněz světí vodu a ponořuje do ní hořící paškál. Zpívají se litanie a sloky křestní písně. Lidem je znovu rozneseno světlo z paškálu a už jsem se dostala ke zřeknutí se zla a vyznání víry. Pak kněz projde kostel a kropí posvěcenou vodou. Následují přímluvy, obětování, pozdvihování a konsekrace (proměňování). Byl Římský kánon, což je nejdelší, ale i nejkrásnějí eucharistická modlitba. Zapomněla jsem dodat, že je nejstarší. A pak následovalo přijímání. U nás se přijímalo pod obojí způsobou (věřící přijímají jak Tělo tak Krev Páně). A nakonec bylo slavnostní požehnání a aleluja na závěr. Po mši svaté bylo agapé. Domů jsem se dostala až kolem půl jedenácté zimního času a kolem půl dvanácté letního času. Vyberte si, co je pro Vás přijatelnější. Ráno jsem vstávala hezky, jako každou neděli, v šest hodin. Ovšem zvon na kapli mě vzbudil o hodinu dřív. Mše svatá byla dnes slavnostní. Opět byl Římský kánon a já, jakožto misálista jsem byla spokojená. Stále totiž vyhledávám složitější a složitější možnosti. Moc na výběr nemám. Nejsložitější misál byl asi ve čtvrtek. V pátek jsem si zaposilovala při přímluvách, bylo jich deset a nebyly zrovna krátké. Asi třikrát jsem otáčela, než jsem se dostala na konec. V sobotu bylo zajímavé to, že jsem musela sledovat žalmy a včas přicházet s misálem k modlitbě. A v neděli? Klasika až na jednu vsuvku, ale i to jsem zvládla. Dnes se také žehnaly pokrmy. To pro mě byla knížka navíc, Benedikcionál (obsahuje žehnací modlitby pro všechny potřeby).
Jejda, to je délka dneska. Tak snad jste se pročetli až sem a možná se i něco přiučili o liturgii. O krásné liturgii.
S přáním krásných velikonočních svátků se loučí
Vaše Vanimaré

P.S.: Asi si po zítřku nesednu, mám slíbený výprask.
V.

P.P.S.: Zase začalo sněžit. Neříkali a nepsali náhodou, že už bude teplo???
V.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené